Vien daži bērni no vairākiem simtiem saprot, kas ir veselīgs uzturs

Receptes.lv
CopyDraugiem Whatsapp Pinterest
Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Annie Spratt/Unsplash.com

Drīz apritēs pusgads, kopš kulinārijas blogeris Pipars jeb Rojs Puķe sāka projektu “Electrolux Uztura akadēmija”. Tā mērķis ir popularizēt veselīgu dzīvesveidu bērnu un jauniešu vidū, palīdzēt izprast veselīga uztura pamatprincipus un skaidrot, kas ir sezonalitāte un daudzveidība uz šķīvja. Uzreiz pēc projekta atklāšanas Pipara aicinājumam atsaucās vairāk nekā 80 skolu.

Līdz šim Piparam izdevies apmeklēt 7 skolas un 12 klases, kopumā tiekoties ar teju 400 bērniem, taču gaidītāju rindā ir vēl vairāk nekā 50 skolas. Tas liecina, ka pamatskolēnus interesē uztura jautājumi, it īpaši, ja par tiem runā nevis pedagogs, bet savējais - tāds pats jaunietis kā klausītāji.

Tikšanās ar skolēniem izvēršas spraigas – jautājumi, diskusijas un, protams, arī pati ēst gatavošana, eksperimenti ar pārtikas produktiem.

Pārsteidzoši, bet labākajā gadījumā tikai viens vai divi bērni no klases zina, kas ir veselīgs uzturs.

Vairums uzskata, ka veselīgs uzturs saistāms ar dārzeņu un augļu ēšanu. Bet tā nav! Cilvēka organismam katru dienu ir nepieciešamas gan olbaltumvielas, gan ogļhidrāti, gan tauki, minerālvielas, vitamīni un, protams, arī ūdens. Un diemžēl bērni to nezina un nesaprot, kādi produkti satur katru no šo vielu grupām, tas ir – kur meklēt veselīgus taukus, kā uzņemt pietiekami daudz olbaltumvielu utt.

Rezultātā bērnu ēdienkarte ir ļoti ierobežota un sastāv pārsvarā no miltu un maizes izstrādājumiem, ātrām uzkodām, iespējams, pa vidu tiek apēsts arī kāds auglis vai dārzenis – tradicionālais kartupelis, burkāns.

Reti kurš labprāt ēd gaļu, pārsvarā izmanto pusfabrikātus, bet slāpes remdē ar saldinātiem dzērieniem, tostarp sulām, kas daudziem šķiet veselības garants, jo it kā satur vitamīnus. Ar šādu uzturu nav iespējams uzņemt visas nepieciešamās uzturvielas, tāpēc bērns sāta sajūtas iegūšanai sniedzas pēc saldumiem. Šāds priekšstats par veselīgu uzturu ir ļoti aprobežots.

Nekvalitatīvs un nesabalansēts uzturs agrāk vai vēlāk ved uz veselības problēmām, no kurām redzamākā ir liekais svars un aptaukošanās. 2020. gadā publicētie Latvijā veiktie pētījumi par 7 un 9 gadus vecu bērnu svaru liecināja, ka 22,8% septiņgadīgo un 25% deviņgadīgo bērnu tolaik bija liekais svars.

Jaunākie antropometriskie parametri rāda, ka no 100 bērniem 9–10 ir ar aptaukošanos, 20 ar lieko svaru.

Palielinās aptaukošanās pakāpe – arvien biežāk var sastapt sešgadniekus ar 60 kilogramu svaru un pusaudžus, kuri pārsniedz 100 kilogramu robežu. Turklāt pats svars nav vienīgā problēma – lieki kilogrami sev līdzi nes arī 2. tipa cukura diabēta, metabolā sindroma, alerģiju, sirds un asinsvadu, ortopēdisku un psiholoģisku problēmu riskus.

Kāpēc bērnu priekšstati par veselīgu uzturu ir tik greizi? Ēšanas paradumu tradīcijas sākotnēji veidojas ģimenē. Bērni ēd tāpat, kā ēd vecāki. Ja vecākiem pašiem nav laika, enerģijas, vēlmes, apņēmības un, galvenais, zināšanu, kā gatavot veselīgi un sabalansēti – bērni pārņem pieaugušo ēšanas kultūru. Bērnudārza uzturs arī mēdz būt visai vienkāršs un nesabalansēts – baltmaize brokastīs, baltmaize launagā, tam pa vidu makaroni. Nonākot skolā, pazīstamo pārtikas produktu loks ir ļoti šaurs, un aizspriedumu dēļ jaunieši nemaz nemēģina pagaršot pākšaugus, jaunus dārzeņus, zaļumus.

Foto: Publicitātes foto

“Electrolux Uztura akadēmijas” nodarbībās pēc sarunu daļas seko praktiska ēst gatavošana. Nereti daļa no klases skolēniem pirmo reizi pagaršo bietes, ķirbjus vai uzdrošinās apēst papriku. Izrādās, ka garšo, un eksperimentēt kļūst pat interesanti. Uzdodot jautājumu, cik bērnu no klases vismaz šad tad lieto uzturā zivis, vairums nošķebinās un skaļi paziņo, ka tās ir negaršīgas. Bet, kad paskaidrojam, kāpēc zivis ir vērtīgas, kāpēc cilvēka organismam nepieciešamas Omega taukskābes un D vitamīns – sejas izteiksmes sāk mainīties. Mēs vismaz sašūpojam skepsi un stereotipus un ceram, ka, aizejot mājās, aktīvākie jaunieši, iespējams, sāks runāt ar vecākiem un vēlēsies pamēģināt dažādot uzturu.

Klasēs skaidrojam arī etiķešu saturu – cik daudz cukura patiesībā satur sula, kā veidojas cukura atkarība, kas ir transtauki un kur tie sastopami vai kas ir mehāniski atdalīta gaļa – ko tas patiesībā nozīmē, kā tas izskatās. Kad to uzskatāmi parāda, bērniem pieaug gan motivācija, gan interese pusfabrikātu izmantošanas vietā sākt mācīties gatavot pašiem. Taču daudzi pamatskolēni jūtas neveikli, turot rokās nazi un vispār rīkojoties ar produktiem. Iespējams, vecāki bērnus nekad nav iesaistījuši ēst gatavošanas procesā, liedzot iespēju apgūt pamata iemaņas, lai spētu patstāvīgi darboties virtuvē. Vēl mazāk sapratnes par uzturu ir bērnu namu un internātskolu bērniem, kuri saņem tikai gatavas maltītes bez iespējām izvēlēties un piedalīties ēdiena gatavošanas procesā, nerunājot par izpratni, kas ir un kas nav veselīgi.

Skolu un klašu atsaucība “Electrolux Uztura akadēmijas” projektam liecina, ka šāda veida informācija ir ļoti nepieciešama. Pat jaunajās Skola2030 programmās pareiza sabalansēta uztura pamatprincipi ir ieviesti tā starp citu, garāmejot. Tas nozīmē – ja bērna vecāki nav orientēti uz veselīgu dzīvesveidu, bērnudārzā un skolā šīs lietas arī nevar apgūt. Taču vēlme un interese ir. Tāpēc vēlamies “Electrolux Uztura akadēmiju” attīstīt kā tiešām noderīgu un iedvesmojošu instrumentu ne tikai bērniem, bet arī viņu vecākiem un pedagogiem, veidojot katrai no šīm grupām veltītu īpašu saturu sadarbībā ar uztura speciālistiem, dietologiem, iespējams sporta treneriem un citiem ekspertiem. Mūsdienu postmillenniāļu jeb Z paaudze un A paaudze jeb tā sauktie digitālie mazuļi informāciju vislabāk uztver interaktīvā veidā, nevis no grāmatām un diagrammām. Vecās mācību metodes jāatsvaidzina, un informācija jāpiedāvā tā, kā jaunieši, viņu ģimenes un apkārtējie ir gatavi to uztvert.

Gan ārsti, gan dietologi, gan uztura zinātnieki visā pasaulē jau sen skaidri norādījuši uz saikni starp ēšanas principiem un sekām uz veselību nākotnē. Ja vēlamies palīdzēt šobrīd augošajām un nākamajām paaudzēm veidot veselīgu sabiedrību, par uztura nozīmi un principiem ir jārunā visas Latvijas līmenī.

Tāpēc “Electrolux Uztura akadēmija” aicina projekta attīstībā iesaistīties gan uzņēmējus, gan valsts institūcijas. Vēlamies veidot aktīvu un atklātu diskusiju ar Izglītības un zinātnes ministriju, Veselības ministriju un Labklājības ministriju, kas katra atsevišķi un visas kopumā atbild par Latvijas jauniešu veselību un nākotnes perspektīvām. Šobrīd saņemam fragmentāru un drīzāk „platonisku” valsts institūciju atbalstu darbā ar jauniešiem, taču viennozīmīgi ikviena projekta attīstība un iespēja efektīvāk sasniegt plašāku sabiedrību saistīta ar finansiālu atbalstu. Līdzīgi kā COVID 19 pandēmijas laikā skolām, pedagogiem un skolēniem bija jāapgūst iespēja mācīties un strādāt attālināti, arī Uztura akadēmija varētu kļūt par fakultatīvu zināšanu krātuvi, kas pieejama ikvienam un ko var izmantot gan individuāli mājās, gan, piemēram, mācību procesa ietvaros, jo nevienā no esošajiem mācību priekšmetiem konkrēta un obligāta uzmanība pareiza un sabalansēta uztura principiem netiek veltīta.

Aicinām vecākus, bērnus, pedagogus un ikvienu interesentu izmantot “Electrolux Uztura akadēmijas” izveidoto interneta resursu, lai smeltos zināšanas un iedvesmu, kā apzināti izvēlēties un veidot veselīgāku uzturu, kā arī dalīties ar saviem piemēriem un praksi, kas var noderēt daudzām citām ģimenēm.

Tikmēr skolas un skolēni joprojām var pieteikties Roja Puķes apciemojumam skolā, lai uzzinātu vairāk par uzturu no paša Pipara.

KomentāriCopyDraugiem Whatsapp Pinterest
Receptes.lv iesaka
TVNET jaunākie raksti
Uz augšu