Tāpēc rūpīgi jāpārskata plaukti un atvilktnes, kuri ir bērna sasniedzamības zonā, – vai tajos nav pārtikas vai viegli atverami pārtikas uzglabāšanas trauki, piemēram, ar sausiem makaroniem, zirņiem, pupiņām, riekstiem, kurus var norīt vai iebāzt degunā, ausīs. Tos labāk pārlikt augstāk vai lietot atvilktņu un skapīšu rokturu slēdžus.
Elektroierīces
Virtuvē atrodas arī vairākas elektroierīces – tējkannas, tosteri, kafijas aparāti, kombaini un daudzas citas ierīces, kas pastāvīgi pieslēgtas elektrībai vai tiek lietotas pēc vajadzības.
Kad gatavojat maltīti kopā ar bērnu, būtiski pēc iespējas paslēpt vadus, kā arī atvienot iekārtas, kad tās netiek lietotas.
Risks ir ne tikai iegūt elektrotraumu, bet arī uzgāzt sev virsū smagu priekšmetu.
Higiēna un kārtība
Lai gan gatavošana var būt jautra, nedrīkst aizmirst par drošību un higiēnu – vecākiem jārāda paraugs, ka pirms ķeršanās pie darba ir rūpīgi jānomazgā rokas un, piemēram, arī jānoskalo dārzeņi, kā arī kopumā virtuve ir jātur tīra.
Svarīgi jau mazotnē iemācīt sakopt savu darba vietu uzreiz un nolikt priekšmetus atpakaļ savās vietās, kas palīdzēs arī novērst traumu riskus, piemēram, uz izlieta šķidruma kāds var nejauši paslīdēt un pakrist.
Mazi bērni reizēm mīl uzlaizīt gardas mērcītes vai citus ēdiena atlikumus – no šķīvja, galda, pirkstiem un citām virsmām. Ja no šī ieraduma grūti atradināties, pajautājiet, kam viņi dienas laikā pieskārušies un vai gribētu, ka tas viss nokļūst viņu mutē? Iespējams, tas liks saviebties un aizdomāties.
Lai gan saraksts ar drošības darbiņiem pirms kopīgas gatavošanas ir salīdzinoši garš, iepriekš aprakstītās priekšrocības ir tā vērtas. Neatkarīgi no tā, vai tiek gatavotas brokastis nedēļas nogalē vai vakariņas darba dienās, bērns jutīsies gandarīts, ka iesaistīts un spēj paveikt vienkāršus uzdevumus. Vecākiem vēlams vien izvairīties no bērna kritizēšanas un pamācīšanas, ļaujoties procesam ar atvērtu prātu.
Raksts tapis Eiropas Sociālā fonda finansētās kampaņas “Pārvērt pārdrošību par drošību!” ietvaros – tās mērķis ir izglītot un informēt dažāda vecuma bērnus, viņu vecākus un citus pieaugušos par drošību, biežāko traumu veidiem katrā vecumposmā, traumu gūšanas apstākļiem un profilakses pasākumiem, lai samazinātu bērnu traumatismu Latvijā.