Ko nozīmē uz pārtikas produktiem redzamais zaļās vardes marķējums?

Re:Check
Evita Puriņa
, RE:BALTICA/RE:CHECK
CopyDraugiem Whatsapp Pinterest
Foto: Ekrānšāviņš

Globālais plāns un produkti kā vakcinācija. Šādu un līdzīgu dezinformāciju vairākās pasaules valstīs, to vidū Latvijā, sazvērestības teoriju cienītāji sākuši izplatīt par starptautiskās nevalstiskās organizācijas Lietusmežu alianse sertifikācijas sistēmu un uz dažādiem pārtikas produktiem atrodamo logo – zaļo vardīti.

Organizācijas Lietusmežu alianse marķējums ar tās logo.
Organizācijas Lietusmežu alianse marķējums ar tās logo. Foto: Ekrānšāviņš

Lietusmežu alianse dibināta 1986. gadā. Tās sākotnējais mērķis bija lietusmežu pasargāšana no iznīcības. Ar laiku organizācijas darbs būtiski paplašinājies. Pašlaik tā īsteno projektus ilgtspējīgas, dabai, klimatam un vietējiem iedzīvotājiem draudzīgas saimniekošanas veicināšanai pasaules tropu reģionos. Organizācija jau daudzus gadus arī sertificē uzņēmumus, kas atbilstoši tās noteiktiem ilgtspējas standartiem audzē un tirgo kakao un kafijas pupiņas, banānus un citus produktus. Pirms dažiem gadiem programmai pievienojās arī vairāki Latvijā populāri pārtikas ražotāji un tirgotāji, bet saldumu ražotājs Orkla šogad paziņoja, ka sertifikāciju saņēmusi arī tās jaunā ražotne.

Līdz ar to uz produktiem, kas ražoti no sertificētās saimniecībās iegūtām izejvielām vai sertificētās ražotnēs, patērētāju informēšanai var tikt izvietots alianses logo ar zaļu vardīti jeb sarkanacu kokvardi, kas izraudzīta par organizācijas simbolu.

Ar vardītes logo marķētā pārtika nav Geitsu fonda produkti

Sociālajos medijos cirkulē nepatiesi apgalvojumi par to, ko šis logo uz produktu iepakojuma nozīmē. Kāda lasītāja Re:Check iesūtīja krievu valodā publicētu ierakstu, kas Latvijā tiekot izplatīts WhatsApp grupās.

Ekrānuzņēmums no ieraksta, kas tiek izplatīts sociālajos medijos.
Ekrānuzņēmums no ieraksta, kas tiek izplatīts sociālajos medijos. Foto: Ekrānšāviņš

Tajā cilvēkiem ieteikts nekādā gadījumā šādi marķētas preces nepirkt:

“Tie ir Melindas un Bila Geitsu fonda produkti. Šajos produktos ar šo apzīmējumu atrodas vielas, kas darbojas kā vakcinācija. Tāpat tur ir inde, kas jūs saindēs un jūs slimosiet.”

Šie apgalvojumi ir pilnīgi nepamatoti. Lietusmežu aliansi 1986. gadā dibināja ASV vides aktīvists Daniels Katcs. Organizācija vai tās produkti nav Geitsu projekts. Ne kompānijas Microsoft dibinātājs un filantrops Bils Geitss, ne viņa bijusī sieva Melinda nav iesaistīta alianses vadības struktūrās. Fonds 2007. gadā ir bijis viens no ziedotājiem, taču tas bijis sen un absolūti lielāko finansējuma daļu Lietusmežu alianse iegūst no sertifikācijas, valstu valdību grantiem un sadarbības līgumiem. Nav nekādu pierādījumu tam, ka ar vardītes simbolu marķētajos produktos būtu iekļauts kas kaitīgs.

Līdzīgi apgalvojumi par “Geitsu fonda produktiem” un it kā tiem pievienotu vakcīnu šā gada jūlijā izplatīti arī citās valstīs. Par to rakstījuši, piemēram, Lietuvas, Vācijas, Gruzijas, Beļģijas faktu pārbaudītāji. Savukārt aprīlī vairākās valstīs publicēti tikpat melīgi apgalvojumi, ka vardītes logo uz šokolādes KitKat nozīmē, ka tajā ir kukaiņu piedevas.

Cilvēku rīcība ietekmē klimatu

Cita veida dezinformāciju saistībā ar organizāciju izplata maldinātājs un par Krievijas kara noziegumu slavināšanu aizdomās turētais Aivis Vasiļevskis. Viņš Facebook raksta:

“Citiem vārdiem sakot, tas nozīmē to, ka šo sertifikātu saņem tie uzņēmumi, kuri piedalās klimata afēras bīdīšanā (..).”

Arī vēlāk pieminēts, ka sertificētajiem uzņēmumiem “jāpiedalās cilvēku muļķošanā par to, ka viņi bojā klimatu”. Taču cilvēku darbības negatīva ietekme uz klimata pārmaiņām nav afēra vai “muļķošana”. Straujās globālās sasilšanas galvenais cēlonis ir siltumnīcefekta gāzes, kuras rodas no fosilo energoresursu dedzināšanas, tā saukto F-gāzu izmantošanas rūpniecībā, intensīvas mēslošanas un lopkopības (galvenokārt no liellopu un aitu audzēšanas). Par to, ka iemesls ir cilvēku saimnieciskā darbība, vienisprātis ir absolūtais vairums klimata pētnieku, un par to Re:Check ar atsaucēm uz pētījumu apkopojumiem un aptaujām ir rakstījis vairākkārt. Šo nostāju apstiprina arī, piemēram, ANO Starptautiskā Klimata pārmaiņu starpvaldību padome, NASA, kā arī zinātņu akadēmijas un zinātnieku biedrības.

Ieraksta autors klimata pārmaiņas dēvē par Lietusmežu alianses āža kāju. Taču jāņem vērā, ka lietusmežu straujā izciršana (kas pamatā notiek jaunu lauksaimniecības platību iegūšanai) būtiski ietekmē klimatu. Meži un jo īpaši lietusmeži uzkrāj lielu daļu no ogļskābās gāzes izmešiem, kuru nokļūšana atmosfērā ir vidējās globālās temperatūras straujā kāpuma galvenais iemesls. Šie procesi skaidroti, piemēram, prominentās augstskolas – Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta – informācijas materiālos.

Vai iesaistītajiem jāvēsta par dzimuma maiņu un jāatbalsta praidi?

Vasiļevska ierakstā teikts, ka uzņēmumiem, kas iesaistās programmā, “jāvēsta par genderu tiesībām, dzimumu maiņu, jāatbalsta praidi, feminisms”, un, pērkot šos produktus, “ikviens tiešā veidā palīdz īstenoties šai jaunai pasaules kārtībai, bezdzimuma ideoloģijai un depopulācijas plāniem”.

Ekrānuzņēmums no Telegram.
Ekrānuzņēmums no Telegram. Foto: Ekrānšāviņš

Šiem apgalvojumiem nav nekāda pamata. Viens no Lietusmežu alianses darbības virzieniem ir cilvēktiesību ievērošana, tajā skaitā dzimumu līdztiesība, un tam ir konkrēti iemesli un mērķi. Organizācijas vadlīnijās, piemēram, ir atsauce uz Starptautiskās kafijas organizācijas (ICO) apkopotiem datiem, ka 70% darba kafijas audzēšanā dara sievietes. Vienlaikus tikai 20–30 procentos gadījumu sievietes ir šo saimniecību vadībā. Tas arī nozīmē, ka viņas ir sliktāk nodrošinātas un biežāk pakļautas vardarbībai. Tāpēc organizācija konkrētajās valstīs atbalsta sieviešu izglītību, iespējas iegādāties zemi un iesaistīties lēmumu pieņemšanā. Re:Check neatrada informāciju, ka Lietusmežu alianses sertifikācijas sistēmas dalībniekiem būtu jāvēsta par dzimuma maiņu un jāatbalsta praidi vai kāda “bezdzimuma ideoloģija”.

Secinājums: Melindas un Bila Geitsu fonds ir bijis viens no organizācijas Lietusmežu alianse ziedotājiem, bet Geitsi nav uzņēmuma vadības struktūrās un ar organizācijas logo marķētie produkti nav Geitsu produkti. Apgalvojums, ka šajos produktos iekļautas kaitīgas vielas, kas darbojas kā vakcinācija, ir pilnīgs izdomājums. Klimata pārmaiņas un cilvēku ietekme uz tām nav afēra, bet gandrīz visu pasaules klimata zinātnieku apstiprināts fakts. Apgalvojumi, ka lietusmežu saglabāšanas un ilgtspējīgas saimniekošanas programmā iesaistītajiem uzņēmumiem jāvēsta vai jāatbalsta dzimuma maiņu, praidi un “bezdzimuma ideoloģija”, ir bez jebkāda pamatojuma.

KomentāriCopyDraugiem Whatsapp Pinterest
Receptes.lv iesaka
TVNET jaunākie raksti
Uz augšu