10. oktobrī visā pasaulē atzīmē Starptautisko putras dienu. Svētku dienai par godu graudu pārstrādes uzņēmums “Rīgas Dzirnavnieks” veicis iedzīvotāju aptauju, lai noskaidrotu iecienītākās graudaugu putras, kas, izrādās, ir auzu pārslu, izvēloties visbiežāk ēst no rīta, kā arī pievienot ievārījumu vai sviestu.
Kura ir Latvijā iecienītākā putra - auzu pārslu vai mannas?
Šodien, 10.oktobrī ir Starptautiskā putras diena, tādējādi atgādinot, ka putras ēst ir veselīgi un tas ir lielisks enerģijas avots visas dienas garumā. Vaicājot Latvijas iedzīvotājiem, kādas ir viņu iecienītākās graudaugu putras, ko ēd visbiežāk,
noskaidrots, ka 40% gadījumu izvēlētas tiek auzu pārslas. Otra populārākā ir griķu putra, savukārt trešā – mannas.
Tikai 11,7% no visiem aptaujātajiem norādīja, ka graudaugu putras nemēdz ēst.
“Latvijas iedzīvotājiem putru ēšanas tradīcijas ir senas, tāpēc jau kopš mazotnes bērni tiek mācīti ēst putras, kas ir vērtīgs produkts, jo īpaši augošiem organismiem vai cilvēkiem ar papildu fizisko slodzi. Pēdējos gados arvien populārākas kļūst auzu pārslas, ko iespējams pagatavot visdažādākajos veidos, pievienojot sev vēlamās sastāvdaļas,” saka “Rīgas Dzirnavnieka” tirdzniecības un loģistikas direktore Iveta Švarce. “Varbūt kādam šķiet, ka putras ir kaut kas novecojis vai arī mantojums no padomju laikiem, patiesībā mūsdienās tās iespējams gan pagatavot moderni, papildinot ar visdažādākajām garšām, gan arī palīdzēt aizņemtajā ikdienā iegūt sev tik nepieciešamo enerģiju. Esam novērojuši, ka arvien populārākas kļūst ātri pagatavojamās putras ar dažādām piedevām jauniešu un ekonomiski aktīvu cilvēku vidū, kas visdrīzāk skaidrojams ar aizņemtību, kad ēst gatavošanai vairs nevaram veltīt daudz laika un svarīgāk ir nodrošināt sev sātīgu maltīti pēc iespējas ērtākā veidā.”
Vaicājot, kurā dienas laikā ēst putru ir visveselīgāk, 68,2% respondentu pauda, ka no rīta, savukārt 18,8% sacīja, ka jebkurā ēdienreizē. “Lai gan mūsdienās ir daudz dažādu alternatīvu brokastīm, auzu pārslu popularitāte joprojām ir ļoti augsta, jo īpaši ar dažādām papildu garšām,” saka I.Švarce, piebilstot, ka iedzīvotāji arvien vairāk iegādājas “Rīgas Dzirnavnieka” ražotās auzu pārslas, tāpēc šogad uzņēmums auzas iepircis par 30% vairāk nekā iepriekšējā gadā, tādējādi nodrošinot Latvijas tirgu ar pieprasīto produktu.
“Putras tradicionāli tiek uzskatītas par sātīgu brokastu ēdienu, un to apstiprina arī aptaujas dati, bet patiesībā putra var būt arī lielisks launags bērniem pirms pulciņiem vai treniņiem, vai lielisks veids, kā aizstāt pēcpusdienas našķi ar ko veselīgāku,” saka Latvijas Diētas un uztura speciālistu asociācijas valdes priekšsēdētāja Guna Bīlande.
Aptaujā noskaidrots, ka
visbiežāk iedzīvotāji putras papildina ar sviestu vai ievārījumu, ko respondenti attiecīgi norādīja 47,1% un 42,4% gadījumu. Vēl samērā daudz cilvēku jeb 19,9% putrām mēdz pievienot ogas un augļus.
“Auzu pārslu putra ar pienu ir visu laiku favorīte kombinācijā ar ievārījumu un sviestu. Es gribētu aicināt biežāk pievienot putrai ne tikai svaigus vai saldētus augļus, bet pamēģināt arī tā saucamās sāļās putras, kad putrai pievieno svaigus vai termiski apstrādātus dārzeņus, saka G.Bīlande.
Analizējot datus padziļināti, var secināt, ka sviestu kā papildu piedevu daudz biežāk izvēlas vecumā no 55 līdz 63 gadiem, ko norādīja 57,8% respondentu, savukārt jaunāki cilvēki, kuri ir vecumā no 18 līdz 24 gadiem, labprātāk izvēlas ievārījumu, paužot to 70,6% gadījumu.
Aptaujā arī vēlējās noskaidrot, kādā veidā pagatavotas auzu pārslas iedzīvotājiem garšo visvairāk. Tika noskaidrots, ka 51,6% gadījumu cilvēki izvēlas vārītas pienā kā putru, savukārt 26,6% respondentu vislabāk izvēlas auzu pārslu cepumus. Vairākas reizes mēnesī auzu pārslu putru ēd 20,8% iedzīvotāju, savukārt 20,7% - apmēram reizi nedēļā.
Tāpat respondentiem tika vaicāts, kādi ir galvenie kritēriji, veikalos izvēloties pārtikas produktus, kur 77% norādīja, ka visbūtiskākā ir cena, savukārt 50,8% sacīja, ka pērk tikai zināmus un ilgstoši iecienītus produktus. Līdzīgs skaits jeb 50% pauda, ka viņiem ir svarīgi iegādāties zināmu ražotāju produktus, lai būtu droši par kvalitāti.
Iedzīvotāju aptauju pēc “Rīgas Dzirnavnieksa” pasūtījuma veica pētījumu centrs SKDS, aptaujājot vairāk nekā 1000 cilvēku visā Latvijā vecumā no 18 līdz 75 gadiem šā gada septembrī.