Savukārt, lai celtu profesionalitātes līmeni vīna nozarē, Latvijas Vīnziņu asociācija veic vīnziņu sertifikāciju. Šobrīd tiek klasificētas divas kategorijas - A un B. Teorijas ziņā tās abas ir vienlīdzīgas, savukārt A klases sertifikāts apliecina arī to, ka vīnzinim ir atbilstošas praktiskās zināšanas jeb viņi var doties zālē un veikt servisu. Jebkurā gadījumā, satiekot vīnzini ar kādu no šiem sertifikātiem, pavisam noteikti varam uzticēties viņa zināšanām par vīniem.
Vai ir kādas pamatlietas, ko par vīnu vajadzētu zināt ne tikai profesionāļiem, bet ikvienam vīna baudītājam?
Nav tādu “pamatlietu”, ko nosaukt, un katrs vīnzinis šo jautājumu interpretētu citādi.
Pirmās lietas, kas nāk prātā, - nevajadzētu Prosecco saukt par šampanieti. Vai, piemēram, teikt, ka jebkurš dzirkstošais vīns ir šampanietis.
Tāpat jāatceras, ka stiprinātais vīns nav portvīns. Pavisam noteikti nevajag ticēt populārajam mītam – jo vecāks vīns, jo labāks. Vēl labi zināms uzskats ir, ka lielāks iedobums vīna pudeles apakšā nozīmē, ka vīns ir labāks. Tās ir pilnīgas muļķības. Un ne vienmēr labs vīns būs dārgs un otrādi.
Kā tev šķiet – vai Latvijas sabiedrība ir labprāt eksperimentē ar jaunu vīnu atklāšanu, vai tomēr labprātāk pieturas pie pārbaudītām vērtībām?
Pavisam noteikti izvēlas pārbaudītas vērtības, taču ir arī neliela cilvēku kategorija, kas labprāt eksperimentē. Un tas jau ir vīnziņa uzdevums – spēt pareizi uzrunāt un ieinteresēt klientu, lai tas izvēlētos paeksperimentēt. Ja kāds domā, ka vīns no Bulgārijas, Čehijas, Slovākijas vai Rumānijas nemēdz būt labs, viņš maldās. Vīns ir sarežģīts, tāpēc visbiežāk cilvēki izvēlas to, ko jau garšas ziņā pazīst. Latvijā pārsvarā dominē Itālijas vīni – Prosecco, Primitivo, Pinot Grigio. Tās ir garšas, ko mūsu patērētājs saprot.