Intervija ⟩ Iespējams, vasaras vēsākais projekts. Saruna ar Rīgas saldējumu ekspertiem

FOTO: Depositphotos

Vai esi kādreiz vēlējies, lai kāds tev pasaka priekšā, kā garšo vēl nebaudīts saldējums un sniedz tam vērtējumu? Tas ir noticis - mums ir pašiem savi "Rīgas Saldējumu eksperti".

Ieraugot Instagram vidē tik skaļu pieteikumu "Vienīgā profesionālā saldējuma kritikas platforma Latvijā", radās neapslāpējama interese uzzināt vairāk. 

Pastāstiet, kā radās ideja veidot apvienību “Rīgas Saldējuma eksperti” un kāpēc tieši saldējums nevis, piemēram, jogurts? Vai tā ir pielāgošanās gadalaikam?  Varbūt šis našķis tev un piedzīvojuma partnerei saistās ar ko īpašu?

Diāna: Saldējums ir kaut kas vairāk par ēdienu. Tas ir koncepts, kurā ir ietverts atveldzējums, viegla ēdienreize, našķis – viss vienā produktā. Turklāt saldējums nešķiro savu patērētāju – to novērtēs gan bērns, gan vecvecāks. Varētu teikt, ka saldējums veido tiltu starp paaudzēm.

Žulijens: Doma par Rīgas Saldējuma ekspertiem radās no tā, ka teju katru vakaru dodos 7-10 km garā pastaigā – kādā mirklī ekspedīcijām pievienojās Diāna un vienojāmies, ka ceļa vidū vienmēr ieiesim pēc saldējuma. Kāpēc tieši tas? Viens, protams, ir sezonālā aktualitāte, taču otrs bija saruna par to, ka nepazīstam nevienu, kuram nebūtu izteikti savu saldējuma preferenču, tādēļ vēlamies pēc iespējas labāk aptvert lauku.

Pētot Instagram  redzams, ka pie kāda saldējuma ir Žulijena vērtējums, bet pie cita – kolēģes Diānas. Vai jums bijuši savi “mazie strīdiņi” par to, ka krasi atšķiras viedoklis par kādu konkrētu saldējumu?

Diāna: Strīdiņi ir bieži! Kritika kā tāda nemēdz būt objektīva – tas vienkārši nav iespējams. Katrs posts atspoguļo tikai konkrētā “ēdāja” vērtējumu. Mēs necenšamies veidot vienotu medija viedokli.

Žulijens: Mēs strīdamies visu laiku! Katram ir sava vērtību skala un kvalitātes standarti. Tas gan nenozīmē, ka neesam vienisprātis par to, ko meklējam šajā desertā.

Vai esat savam projektam izvirzījuši kādu mērķi?  Piemēram, nobaudīt noteiktu skaitu saldējumu vai atrast 10 saldējumus, kurus novērtētu ar maksimālo vērtējumu jeb 10 konusiem?

Es (Žulijens) domāju, ka lielākais mērķis būtu motivēt cilvēkus patiešām izmantot šo lapu kā platformu, kurā aprunāties par saviem saldējuma iespaidiem! Otrs –

sasniegt punktu, kurā esam nogaršojuši visus Latvijā pieejamos saldējumus, lai varētu sākt domāt par ekspansiju.

Kā notiek saldējuma izvēle – vai jau veikalā tev ir kāds konkrēts plāns, vai arī pieturies pie cilvēciskajām sajūtām un vēlmēm?

Diāna: Tikai pie cilvēciskajām vēlmēm! Man patīk pieiet pie saldētavas nesagatavotai, tādējādi nelaupot sev potenciālo pārsteigumu.

Žulijens: Man parasti ir rīcības plāns, saldējums, par kuru esmu domājis jau pirms tam. Tiesa, pie saldētavas stāvot, gana bieži nākas paklausīt impulsam.

Lasot vērtējumus, bieži redzam saldējuma baudītājus iedalītus “laizītājos” un “kodējos”. Kuri esat jūs?

Diāna: Es vienmēr izvērtēju situāciju, tomēr vairāk laikam sliecos pie kodējiem. Esmu ievērojusi, ka, piekopjot laizīšanas metodi, sanāk saldēto kārumu priekšlaikus pārlieku atkausēt. Es priekšroku dodu stingri saldētam saldējumam.

Žulijens:

Īsta dāma nekad neatklāj savus noslēpumus!

Pie kāda no ierakstiem, Diāna teikusi: “Lai tiešām kļūtu par īstenu saldējuma ekspertu, aukstais kārums ir jābauda katru dienu.” Vai izdodas pieturēties pie šī plāna?

Diāna: Jā! Dažreiz, pēc garas dienas, piespiežu sevi iziet ārā tikai, lai nopirktu ikdienas našķi.

Žulijens: Būtībā jā. Šajā nodarbē svarīga ir ne tikai spēja artikulēti un izsvērti izteikt savu viedokli, bet arī zināma disciplīna, metodiskums.

FOTO: No privātā arhīva

Mazliet par nopietno. Nekas netiek slēpts, tiek publicēta saldējuma bilde, pierakstīts klāt uzņēmums, reizēm arī sniegta informācija par to. Kā īsti ir?  Sadarbības piedāvājumi sāk jau birt vai tieši pretēji – ir jau lūgts izņemt kādu recenziju?

Diāna: Ar partneri esam apsprieduši, kā rīkotos gadījumā, ja saņemtu sadarbības piedāvājumu un pagaidām

sliecamies uz neiesaistīšanos tajos, lai maksimāli saglabātu savu neatkarīgo skatu un neiedzīvotos interešu konfliktā.

Žulijens: Pagaidām saldējuma ražotāji vēl nav sazinājušies ar vienīgo profesionālo saldējuma kritikas platformu Latvijā! Lai arī daudziem šis šķiet kā vienkāršs joks, mūsu misija tomēr ir kopumā uzlabot saldējuma scēnu Latvijā – mēs nedarītu neko, kas varētu apgrūtināt šo mērķi.

Daži saldējumi jau ir nobaudīti un novērtēti, ir gūts zināms priekšstats. Vai varat atklāt, kādi, jūsuprāt, ir lielākie saldējumu trūkumi, kas to baudīšanu sabojā?

Diāna: Protams, ir vairāki,

bet es gribu lieliem burtiem izcelt VAFELI.

Tas, kāda nolaidība skar šo svarīgo laiviņu, kurā saldējums no rokas tiek transportēts uz muti, ir prātam neaptverama. Tik brīnišķīgi saldējumi tiek sačakarēti ar slapjām, mīkstām, bezgaršīgām un "papīrainām" vafelēm. Man tas nav pieņemami. Ražotāji, lūdzu, domājiet par vafeli!!

Žulijens: Saldējuma draudzene Diāna jau minēja vafeles faktoru, kas, nenoliedzami, ir milzu problēma. Es, savukārt,

uzreiz uzķeru, kur ražotāji ir "haltūrējuši" ar zināmu garšu, piena daudzumu vai citām receptes sastāvdaļām

ja dara, tad jādara labi. Un vēlreiz – neaizmirstiet par vafeli!

Noslēgumā, lūgšu jums nedaudz pasapņot un padalīties savā vīzijā – kā būtu jāizskatās un kādam būtu jābūt garšas niansēm, lai saldējumu sauktu par perfektu?

Diāna: Mans ideālais saldējums varētu būt ogu vai augļu sorberts ar pārsteigumu – kaut ko “spicāku”, varbūt kādu dārzeni vai ko pikantu.

Tomēr ar saldējumiem ir līdzīgi, kā ar otrajām pusītēm. Tev galvā var būt pavisam skaidra vīzija par perfekto saldējumu, bet realitātē satiec našķi, kas nekā neiederas šajā rāmī un tomēr strādā perfekti!

Akla turēšanās pie ierastā mums tikai aizslēdz lielu daļu durvju plašajā saldējuma pasaulē.

Žulijens: Perfekts ir tad, kad tradīcija sastopas ar domas lidojumu, kur amatniecība veido pamatīgu bāzi inovācijas lidojumam. Zināmā mērā pat negribas domāt par to, kas varētu būt perfektais saldējums – kad tas būs manās rokās, es zināšu.

Novēlam Saldējuma ekspertiem nebeidzamus aukstā kāruma kalnus un aizraujošus garšu ceļojumus!

Uz augšu