Pārtikas nākotne - Gaļēdāja dilemma

Receptes.lv
CopyDraugiem Whatsapp Pinterest
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: receptes.lv

Sākot ar 2014. gada maija numuru, žurnāls “National Geographic” uzsāka īpašu rakstu sēriju par mūsdienu pārtikas problēmām. Receptes.lv lasītājiem piedāvajam daļu no raksta, taču visu informāciju varat iegūt žurnālā “National Geographic Latvija”. Jebkuru žurnāla numuru iespējams iegādāties grāmatnīcā Jumava Rīgā, Dzirnavu ielā 73 vai sazinoties ar žurnāla redakciju. 2050. gadā mums būs jāspēj pabarot vēl divus miljardus cilvēku. Šī īpašā rakstu sērija 8 mēnešu garumā atklās, kā to izdarīt, nepārslogojot planētu. www.nationalgeographic.lv  

Cik ilgi mēs vēl varēsim ēst gaļu?


Neveselīga. Barojoša. Nežēlīga. Garda. Nav ilgtspējīga. Diskusijai par liellopu gaļu ir ļoti daudz šķautņu.


Gaļēdāja dilemma

Rangleras liellopu audzētavā, kas atrodas Lielajos līdzenumos Teksasas štata ziemeļos, naktij atkāpjoties, sāka rosīties vairāk nekā 20 000 tonnu gaļas. Cilvēki, kas strādā šajā pilsētā, bija nomodā jau vairākas stundas. Barības ražotnes skursteņi kūpināja dūmus, pa ielām rībināja kravas automobiļi,bērdami pārslās sastrādātu kukurūzu betona silēs četrpadsmit kilometru garumā. Cauri nožogojumiem no cita pieblīvētā aploka izspraucās lielas galvas un iegremdējās silēs. Vairumam no 43 000 šeit dzīvojošo liellopu tā bija kārtējā diena, kad jāpieņemas svarā par kilogramu augstvērtīgas, marmorētas gaļas. Taču audzētavas ziemeļgalā daži simti dzīvnieku devās pēdējā ceļā – pēcpusdienā viņi jau būs pārcirsti uz pusēm un karāsies pie āķiem.

Gaļa ir slepkavība. Gaļa – sevišķi liellopu – kaitē tāpat kā cigaretes un auto izplūdes gāzes. Dzīvnieku, mūsu pašu un planētas veselības dēļ mums tā jāēd mazāk. Gaļa ir garda. Gaļa ir barojoša. Pieprasījums pēc tās visā pasaulē strauji aug, un mums ir jāatrod iespēja ražot to vairāk.

Foto: Receptes.lv

Īsi sakot, gaļa – sevišķi liellopu – ir kļuvusi par karstu debašu objektu.

Cilvēki nedrīkst izlemt citu vietā – amerikāņi, teiksim, nedrīkst noteikt, cik daudz liellopa vai citas gaļas ķīniešiem būtu jāēd, viņu dzīves līmenim uzlabojoties. Taču ikviens no mums ieņem personīgu nostāju līdz ar katru lielveikala apmeklējumu. Rūpnieciska līmeņa liellopu gaļas ražošanas kritiķi apgalvo, ka tā sasilda mūsu klimatu, noplicina zemi, ko varētu izmantot, lai pabarotuvairāk cilvēku, un piesārņo dārgo ūdeni – vienlaikus pakļaujot miljoniem liellopu pāragrai nāvei un nožēlojamai dzīvei nebrīvē. Lielākajai daļai no mums gan nav lielas skaidrības par to, kā patiesībā tiek saražota gaļa. Pērnajā janvārī, nopietnāk pievēršoties gaļas pasaulei, es pavadīju nedēļu Ranglerā, kas atrodas Teksasas štata Tūlijā.

Foto: Receptes.lv

Un tā pulksten 6.45 kādā otrdienas rītā es stāvēju līdzās Polam Dīforam, galvenajam darbu pārraugam uzņēmumā Cactus Feeders, kas pārvalda Rangleru un astoņas citas audzētavas šajā Teksasas teritorijā, kā arī Kanzasas štatā. Uzņēmums ik gadu nosūta pārdošanai miljons liellopu vienību; mēs ar Dīforu vērojām, kā kravas mašīnā iedzen pāris desmitus. Gaisa temperatūra bija ap desmit grādiem zem nulles. No liellopiem dvesmoja tvaika mutuļi, kamēr kovboji gan zirgu mugurās, gan kājām ejot, pa nožogojumiem norobežoto ielu dzina septiņpadsmit dzīvniekus – tieši tik, lai piepildītu vienu klāju divstāvu kravas automobilī ar astoņpadsmit riteņiem. Dzīvnieki nevarēja zināt, uz kurieni tos dzen, taču priekšā esošais vērsis apstājās rampas augšgalā un nebija piespiežams kāpt kravas automobilī.

Pāris izveicīgu kovboja manevru, un dažu sekunžu laikā liellopu sastrēgums tika izklīdināts. Vairāk nekā desmit tonnas dzīvsvara plūda uzkravas auto augšējo klāju, tad vēl desmit – uz zemāko. Auto nodrebēja. No spraugām tā sānos pakūpēja putekļi. Šoferis aizvēra slīdošās durvis, iekāpa kabīnē un sāka braukt pāri pagalmam.

Foto: Receptes.lv

Mēs ar Dīforu sekojām pikapā. Aplokā, kas bija kalpojis šiem dzīvniekiem par pēdējām mājām, autogreideri jau skrāpēja no zemes piecu mēnešu laikā krājušos mēslus. Kamēr bijām tikuši līdz vārtiem, kravas auto jau nozuda 27. starpštatu šosejas un Amarilo apkaimē novietojušās Tyson Foods fasēšanas fabrikas virzienā. Mēs steidzāmies pakaļ. Mums aiz muguras debesis krāsojās rozā.

Dīfors pastāstīja: “No viena šāda dzīvnieka, ko redzējāt kāpjam auto, sanāks tūkstoš astoņsimt maltīšu. Tas ir apbrīnojami. Mašīnā, kas brauc mums pa priekšu, mēs redzam sešdesmit tūkstošus maltīšu.”

Roberts Kuncigs
Braiena Finkes foto

 

Raksta turpinājumu varat lasīt žurnāla „National Geographic Latvija” novembra numurā!

* Jebkuru žurnāla numuru iespējams iegādāties grāmatnīcā „Jumava” Rīgā, Dzirnavu ielā 73 vai sazinoties ar žurnāla redakciju: Līva Saliņa +37126576696, l.salina@nationalgeographic.lv .

KomentāriCopyDraugiem Whatsapp Pinterest
Receptes.lv iesaka
TVNET jaunākie raksti
Uz augšu